Táto téma Pomocníka je venovaná rôznym spôsobom odpisovania stavu zásob zo skladu pri predaji na Pokladnici OBERON, t. j. v akom okamihu sa pri predaji vytvorí skladový pohyb a zároveň sa zníži stav zásob danej skladovej karty.
Základné informácie
- V systéme OBERON sú dostupné dva hlavné spôsoby odpisovania stavu zásob zo skladu, t. j. vytvárania skladových pohybov, a to:
- ihneď po zaevidovaní (vytlačení) pokladničného dokladu,
- sumárne - spravidla pri dennej uzávierke.
- O tom, ktorý spôsob sa bude používať, je možné nastaviť vo formulári Pokladnica OBERON - nastavenia, záložka Režim predaja.
- V prvom prípade sa skladové pohyby vytvoria (znížia stavy zásob) ihneď po vytlačení dokladu. Pri vytvorení skladových pohybov sa aktualizujú množstvá na skladových kartách. Toto nastavenie sa používa vo veľkoobchodných prevádzkach, prípadne v maloobchode. Zároveň je možné pri tomto nastavení zakázať výdaj tovaru do mínusu, t. j. evidovať záporné stavy. Nastavenie sa nachádza vo formulári Pokladnica OBERON - nastavenia v záložke Akcie (políčko Vždy povoliť výdaj tovaru a evidovať aj záporné stavy je potrebné nechať nezačiarknuté). Tento spôsob vytvárania skladových pohybov je potrebné mať nastavený, ak sa majú v skladových pohyboch evidovať obchodní partneri vybraní pri predaji.
- V druhom prípade sa po predaji (vytlačení daňového dokladu) ihneď neupraví množstvo na skladových kartách, ale až sumárne, napr. po dennej uzávierke. V reštauračnom režime je dostupná len táto možnosť, a to z dôvodu veľkého množstva pohybov - hlavne pri skladových kartách typu receptúra. Napr. pri predaji 50-tich porcií jedla je zbytočne 50-krát odpisovať 2 g korenia - odpíše sa sumárne 100 g korenia.
- Skladové pohyby sa vytvárajú sumárne z pokladničných dokladov alebo hotelových účtov po aktivácii Vytvorenia skladových pohybov. To znamená, že pohyb na skladovej karte sa vytvorí vtedy, keď sa položka predá na Pokladnici OBERON alebo pridá na hotelový účet (ak je nastavený modul Hotelová recepcia) a následne sa manuálne alebo automaticky spustí funkcia Vytvorenie skladových pohybov (dostupná v module Pokladnica OBERON, záložka Systém, tlačidlo Uzávierky). Sumárne vytvorenie skladových pohybov je možné vykonať kedykoľvek manuálne, najčastejšie sa však vykonáva automaticky po dennej uzávierke.
- Aktivácia sumárneho vytvorenia skladových pohybov môže byť:
- Pri dennej uzávierke - automaticky - predané množstvá sa odpíšu zo stavu zásob sumárne automaticky po dennej uzávierke.
- Pri dennej uzávierke - pýtať sa - pri každej dennej uzávierke sa program spýta, či má vytvoriť skladové pohyby.
- Nevytvárať - skladové pohyby sa nevytvárajú. Nevytvárať skladové pohyby je potrebné na off-line pobočkovej pokladnici, kde sa nevedie skladová evidencia. Skladové pohyby sa vytvárajú po importovaní predaja do databázy, v ktorej sa vedie skladová evidencia.
- Pri sumárnom vytváraní skladových pohybov nie je možné evidovať odberateľa ku každému pohybu (predaju).
- V systéme OBERON existujú určité špeciálne prípady, keď sa skladový pohyb (a teda zníženie stavu zásob) nevytvára k pokladničnému dokladu, ale bol vytvorený v inej evidencii:
- uhradenie výdajky - zaevidovanie úhrady výdajky v hotovosti na pokladnici, skladový pohyb sa vytvára k výdajke s dátumom vytvorenia výdajky;
- hotelový účet - zaevidovanie úhrady hotelového účtu. Skladový pohyb nevzniká ihneď po zápise (pridaní) položky na hotelový účet , ale sumárne pri spustení funkcie na pokladnici Vytvorenie skladových pohybov (najčastejšie automaticky pri dennej uzávierke - pozri vyššie).
- Pri zostavení tlačových výstupov z pokladničných dokladov (pnuka Sklad, Pokladničné doklady, tlačidlo Tlač) je potrebné mať vždy na zreteli, či chceme do tlačového výstupu zahrnúť doklady podľa dátumu a času vytlačenia dokladu, alebo podľa dátumu a času výdaja, t. j. vytvorenia skladového pohybu.
Príklad
Na recepcii hotela si hosť kúpi jednu fľašu vína (ďalej len tovar), ktorý si dá zapísať na hotelový účet (teda za tovar hneď nezaplatí). O dva dni bude hosť odchádzať a zaeviduje sa úhrada hotelového účtu s daným tovarom. V tlačových zostavách o predaných položkách budú zásadné rozdiely - ak sa zostaví tlačový výstup podľa dátumu a času výdaja, tovar bude uvedený v okamihu jeho vloženia na otvorený hotelový účet, ak sa zostaví podľa dátumu vytlačenia dokladu, bude uvedený až v deň zaevidovania (vytlačenia) dokladu.
Príklad bežného pokladničného dokladu a výdajky
- Na obrázku nižšie Registračná pokladnica A znázorňuje predaj položiek priamym výberom zo zoznamu skladových kariet. V takomto prípade skladový pohyb vykonáva Pokladnica OBERON - dátum pohybu bude zhodný s dátumom zaevidovania (vytlačenia) pokladničného dokladu.
- Registračná pokladnica B znázorňuje zaevidovanie úhrady výdajky na Pokladnici OBERON. Skladový pohyb sa vykoná hneď po vložení položky do výdajky - dátum skladového pohybu bude zhodný s dátumom vytvorenia výdajky.
- V oboch prípadoch sa na fiškálnom zariadení zaeviduje a vytlačí daňový doklad a vykoná sa zápis v knihe Pokladničné doklady. V knihe je možné vyhľadať staršie pokladničné doklady a tlačiť rôzne tlačové zostavy.
Obrázok č. 1: Vytvorenie skladového pohybu pri zaevidovaní (vytlačení) pokladničného dokladu a úhrady výdajky
Príbuzné témy