Táto téma Pomocníka je venovaná položke Grafický prehľad poskytovaných služieb v ponuke Hotel programu OBERON - Agenda firmy.
Základné informácie
- Výberom položky sa otvorí Grafický prehľad poskytovaných služieb - interaktívny formulár, ktorý v grafickej podobe zobrazuje prehľad rezervovaných, prebiehajúcich a ukončených rozšírených služieb poskytovaných ubytovacím zariadením (základné služby sa v grafickom prehľade nezobrazujú). Údaje čerpá z knihy poskytovaných služieb. Formulár zároveň umožňuje aktívne pracovať s rozšírenými službami - zaevidovať dopyt, resp. rezerváciu rozšírenej služby (nová rezervácia), ako aj čerpanie rozšírenej služby (nová služba), a to tak ubytovaným hosťom, ako aj samostatne (neubytovaným hosťom), označiť službu ako poskytnutú, zameniť služby, vyúčtovať službu atď. Viac informácií o službách v systéme OBERON a ich definovaní získate v téme Služby.
-
Grafický prehľad poskytovaných služieb umožňuje dva rôzne spôsoby zobrazenia:
- štandardné - zobrazenie podobné grafickému prehľadu izieb, kde jeden riadok predstavuje jednu službu (toto zobrazenie je vhodné pri väčšom počte služieb);
- denný plánovač - zobrazenie, kde jeden stĺpec predstavuje jednu službu (vhodné pri nižšom počte služieb).
- Zmyslom grafického prehľadu je sprehľadniť a zjednodušiť prácu so záznamami. Zobrazením jednotlivých služieb v grafickom prehľade je možné zamedziť kolízii objednania jednej služby viacerými hosťami (zákazníkmi).
- Jednotlivé rozšírené služby sú v grafickom prehľade zoskupené do záložiek (v hornej časti formulára), ktoré graficky zobrazujú druhy rozšírenej služby nadefinované vo formulári Služba (definícia) - rozšírená služba (napr. Športoviská, Priestory, Wellness a pod.). Tu sa pre každú službu zvlášť definuje aj denná dostupnosť poskytovania služby, t. j. časový rozsah, v ktorom sa bude služba poskytovať.
- Stlačením pravého tlačidla myši program umožňuje vyvolať kontextovú ponuku, kde je možné priamo veľmi jednoducho a rýchlo pracovať s jednotlivými záznamami. V ľavom paneli oddelenom rozdeľovacou lištou sa nachádzajú zoznamy on-line rezervácií, dnešných rezervácií a neuhradených služieb, kde je opäť možné pracovať s kontextovou ponukou (viac informácií o ľavom paneli pozri nižšie).
- V grafickom prehľade je možné meniť výšku riadkov a šírku stĺpcov jednoduchým posunutím trojuholníka v pravom hornom rohu formulára.
Obrázok č. 1: Formulár Grafický prehľad poskytovaných služieb - denný plánovač
Ľavý panel formulára
V ľavej časti formulára sa nachádza panel oddelený rozdeľovacou lištou. V jeho hornej časti sú dostupné nasledujúce záložky:
|
On-line rezervácie - zobrazí zoznam rezervácií rozšírených služieb so stavom Nová on-line rezervácia alebo Nový on-line dopyt. Prijímanie on-line rezervácií rozšírených služieb je možné aj prostredníctvom rozhrania API. |
|
Dnešné rezervácie - zobrazí zoznam rezervácií rozšírených služieb k danému dátumu. |
|
Neuhradené služby - zobrazí zoznam rozšírených služieb neuhradených k danému dátumu. Vyúčtovať službu je možné z ponuky Hotel, Kniha poskytovaných služieb, tlačidlo Možnosti, alebo v kontextovej ponuke po stlačení pravého tlačidla myši na príslušnej službe. |
Vyúčtovanie služieb
- V prípade, že rozšírená služba bola čerpaná v rámci pobytového balíka a hosť za ňu neplatí, služba sa len pomocou tlačidla Možnosti alebo v kontextovej ponuke označí za poskytnutú (nie je ju potrebné vyúčtovať).
- V prípade, že čerpanie rozšírenej služby je spoplatnené a má zadanú jednotkovú cenu, službu je potrebné vyúčtovať. Existuje niekoľko spôsobov vyúčtovania rozšírenej služby (tlačidlo Možnosti - Vyúčtovanie poskytnutej služby):
- manuálne - umožňuje zaevidovať úhradu poskytovanej služby, a tým ju manuálne vyúčtovať. Služba sa stane neaktívnou (v Knihe poskytovaných služieb bude zobrazená tučným písmom),
- presunom na hotelový účet - je potrebné vybrať hotelový účet, na ktorý sa daná služba presunie,
- vystavením faktúry - otvorí sa sprievodca tvorbou novej pohľadávky.
- V prípade, že účtovná jednotka používa aj modul Skladová evidencia, poskytnutú službu možno vyúčtovať pomocou Pokladnice OBERON (tlačidlo Poskyt. služby).
Obrázok č. 2: Spôsoby vyúčtovania poskytnutej rozšírenej služby
Na označenie služby ako poskytnutej sa v grafickom prehľade poskytovaných služieb nastavte na danú službu, stlačte pravé tlačidlo myši alebo tlačidlo
Možnosti a vyberte možnosť
Označiť službu ako poskytnutú (alternatívne stlačte tlačidlo
v hornej časti formulára).
Dostupné možnosti
Ďalšie možnosti práce so záznamami sú dostupné po stlačení tlačidla Možnosti, prípadne v kontextovej ponuke tabuľky záznamov.
Označiť službu ako poskytnutú
Službu označte ako poskytnutú v prípade, že sa služba zrealizovala a hosť za ňu neplatí. Pri poskytnutej službe sa zmení farba podľa nastavenia farieb v ponuke
Servis,
Nastavenia programu,
oddiel Firma, Hotelová recepcia, záložka
Grafické prehľady.
Zrušiť označenie služby ako poskytnutej
Funkcia zruší označenie služby ako poskytnutej.
Vyúčtovať službu
Otvorí sa sprievodca, pomocou ktorého je možné vyúčtovať poskytnutú službu. Poskytnutá služba, ktorá bola vyúčtovaná, sa presunie medzi vyúčtované (neaktívne) služby. Službu možno vyúčtovať:
- manuálne - umožňuje zaevidovať úhradu poskytovanej služby, a tým ju manuálne vyúčtovať. Služba sa stane neaktívnou (v Knihe poskytovaných služieb bude zobrazená tučným písmom),
- presunom na hotelový účet - je potrebné vybrať hotelový účet, na ktorý sa daná služba presunie,
- vystavením faktúry - otvorí sa sprievodca tvorbou novej pohľadávky.
V prípade, že účtovná jednotka používa aj modul Skladová evidencia, poskytnutú službu možno vyúčtovať pomocou Pokladnice OBERON (tlačidlo Poskyt. služby).
Odoslať e-mail
Funkcia
Odoslať e-mail umožňuje na zadaný e-mailový kontakt manuálne odoslať jednoduchú e-mailovú správu. Správu je možné vytvoriť z preddefinovaných predlôh, ktoré možno podľa potreby upravovať, ďalšie predlohy je možné vytvárať podľa požiadaviek účtovnej jednotky. Viac informácií získate v téme
Odosielanie e-mailov v systéme OBERON.
Zobraziť väzby dokumentu
Systém OBERON udržiava medzi súvisiacimi záznamami v rôznych evidenciách väzby (napr. na kontrolu správnosti zaevidovania služby). Funkcia zostaví grafický prehľad väzieb daného záznamu, ktorý je zároveň interaktívny - kliknutím pravým tlačidlom myši je možné jednotlivé záznamy zobraziť, upraviť, resp. exportovať.
Zobraziť nastavenie farieb
Zobrazí sa farebná schéma (popis, legenda) k jednotlivých farbám grafického prehľadu, pričom farby je možné zmeniť, prípadne ponechať pôvodné farby. Nastavenie farieb je dostupné v ponuke
Servis,
Nastavenia programu,
oddiel Firma, Hotelová recepcia, záložka
Grafické prehľady.
Presunúť službu
Službu je možné presunúť na inú službu, napr. službu Sauna 1 presunúť na Sauna 2. Službu možno presunúť len v prípade, že sú služby rovnakého druhu rozšírenej služby.
Zameniť služby
Dve služby je možné navzájom zameniť. Zameniť je možné len služby rovnakého druhu rozšírenej služby, napr. službu Sauna 1 za Sauna 2.
Príbuzné témy