Táto téma Pomocníka obsahuje informácie o tom, ako nastaviť on-line prístup majiteľa k aktuálnej obsadenosti svojho apartmánu v module Hotelová recepcia.
Základné informácie
- Pre ubytovacie zariadenia typu apartmánový hotel je v module Hotelová recepcia systému OBERON možné sprístupniť aktuálnu obsadenosť jednotlivých izieb/apartmánov ich majiteľom. Cieľom je umožniť majiteľom kontrolu obsadenosti ich izieb/apartmánov cez mobilné zariadenia (smartfóny, tablety) pripojené na internet.
- Predpokladom používania tejto funkcie je zaevidovanie majiteľa vo formulári Obchodný partner (záložka Osoby) a priradenie izby (apartmánu) majiteľovi vo formulári Izba (záložka Majiteľ izby).
- V systéme OBERON môže byť jedna izba priradená len jednému majiteľovi, pričom platí, že jednému majiteľovi môže byť priradených aj viac izieb.
- Prístup majiteľa k aktuálnej obsadenosti svojho apartmánu je možný prostredníctvom nadstavbovej webovej aplikácie OBERON Web, pomocou ktorej získa on-line prístup ku grafickému prehľadu obsadenosti svojho apartmánu (prípadne viacerých apartmánov).
- Aplikácia OBERON Web so systémom OBERON komunikuje na základe automatickej úlohy typu WebServices API - OBERON 1G, t. j. webových služieb. Aplikácia OBERON Web v rámci komunikácie predstavuje klienta webovej služby.
- K náhľadu grafického prehľadu obsadenosti svojho apartmánu hosť získa prístup po zadaní prihlasovacích údajov do aplikácie: prihlasovacie meno je e-mailová adresa zadaná vo formulári Obchodný partner, záložka Osoby, heslo je Heslo pre webové služby zadané v rovnakej záložke.
- Majiteľ môže vidieť obsadenosť anonymizovanú, t. j. namiesto mena a priezviska uvidí len anonymné pomenovanie Hosť (pozri nižšie Rozšírené nastavenia webovej služby).
Implementácia prístupu
Implementácia prístupu majiteľa k aktuálnej obsadenosti svojho apartmánu pozostáva z nasledujúcich krokov:
1. Nastavenie lokálnej počítačovej siete
- Na zabezpečenie potrebnej sieťovej infraštruktúry, nastavenie lokálnej počítačovej siete a jej následnú správu odporúčame kontaktovať servisného technika. Osloviť môžete niektorého z našich zmluvných partnerov (servisných stredísk).
- Zvoľte počítač, na ktorom bude automatická úloha (webová služba) spustená. Mal by to byť počítač, ktorý je neustále zapnutý (spravidla sieťový databázový server).
- Počítač, na ktorom je automatická úloha (webová služba) spustená, musí byť dostupný z vonkajšieho internetu. Z tohto dôvodu zabezpečte u poskytovateľa internetu (ISP) pre svoju prevádzku (ubytovacie zariadenie) verejnú statickú IP adresu alebo dynamické DNS.
- Zároveň je potrebné nastaviť presmerovanie portu na smerovači (routri) z verejnej IP adresy na IP adresu počítača, na ktorom je automatická úloha (webová služba) spustená.
2. Nastavenie majiteľa
- Na klientskom počítači alebo na serveri spustite program OBERON - Agenda firmy a v ponuke OBERON, Otvorenie agendy (firmy) otvorte databázu účtovnej jednotky.
- V ponuke Firma, Obchodní partneri stlačte tlačidlo Nový - otvorí sa formulár Obchodný partner, v ktorom zadajte údaje o majiteľovi izby (môže to byť firma alebo súkromná osoba). V záložke Osoby stlačte tlačidlo Nový a zadajte Priezvisko, E-mail a Heslo pre webové služby. Zadaná e-mailová adresa a heslo pre webové služby budú slúžiť majiteľovi na prihlásenie do aplikácie OBERON Web.
- Stlačením tlačidla OK sa nastavenia uložia.
- V ponuke Hotel, Izby vyberte izbu, ktorú chcete priradiť majiteľovi, a stlačte tlačidlo Oprava.
- Zobrazí sa formulár Izba, v ktorom v záložke Majiteľ izby pri poli Názov stlačte tlačidlo a zo zoznamu vyberte majiteľa danej izby z evidencie Obchodní partneri.
- Stlačením tlačidla OK sa nastavenie uloží.
3. Nastavenie automatickej úlohy
- Pred nastavením automatickej úlohy v systéme OBERON sa uistite, že je na počítači, ktorý je neustále zapnutý (spravidla sieťovom databázovom serveri), správne nastavený server OBERON Automation Center. Postup nastavenia je dostupný v téme Nastavenie servera OBERON Automation Center. Správnosť nastavenia a fungovania servera OAC môžete skontrolovať v programe OBERON Automation Center (klient) (v programe OBERON - Agenda firmy, ponuka OBERON, OBERON Automation Center (klient)). Pri použití OBERON Automation Center odporúčame používať databázu SQL.
- Na serveri (nie na klientskom počítači) spustite program OBERON - Agenda firmy a v ponuke OBERON, Otvorenie agendy (firmy) otvorte databázu účtovnej jednotky.
- V ponuke Servis, Používatelia vytvorte nového používateľa typu Systémový (napr. s názvom sys_hotel).
- V ponuke Servis, Automatické úlohy stlačte tlačidlo Nový. Otvorí sa formulár Automatická úloha, v ktorom vyberte typ úlohy WebServices API - OBERON 1G a zadajte názov úlohy (napr. Majiteľ apartmánu č. 1).
- Stlačením tlačidla pri rozbaľovacom zozname Vykonávať na serveri aktualizujte zoznam dostupných serverov a vyberte príslušný server OAC, na ktorom sa má úloha vykonávať.
- Vyberte používateľa systému OBERON vytvoreného v bode č. 3, pod ktorým sa má automatická úloha vykonávať.
- Stlačte tlačidlo Nastaviť, zobrazí sa formulár Nastavenie automatickej úlohy 'WebServices API - OBERON 1G', v ktorom v záložke Komunikácia:
- zadajte číslo TCP/IP portu, pod ktorým bude daná služba dostupná (port musí byť voľný - t. j. v systéme Windows ho nesmie používať iná služba, pre OAC odporúčame používať hodnoty 22 001 a nasl.),
- zvoľte spôsob autentifikácie používateľov Obchodní partneri,
- zvoľte spôsob zabezpečenia OBERON autorizácia (bez zabezpečeného pripojenia),
- začiarknite pole Zasielať podrobné info do 'Prehľadu činností' (na OAC klienta) - prehľad záznamov o činnosti (logovania) bude dostupný v programe OBERON Automation Center (klient), oddiel Prehľad činností,
- začiarknite pole Pridať výnimku do Windows firewall (ak používate bránu firewall iného výrobcu, je potrebné povoliť zadaný port manuálne).
- Aby systém Windows webovú službu povolil, je nevyhnutné vykonať jej registráciu - stlačte tlačidlo Zaregistrovať službu. Pred prípadnou dodatočnou zmenou napr. čísla portu je potrebné najprv zrušiť registráciu danej služby, zmeniť port a následne opätovne vykonať registráciu.
- V záložke Nastavenia formulára Nastavenie automatickej úlohy 'WebServices API - OBERON 1G' stlačte tlačidlo Rozšírené nastavenia webovej služby. Otvorí sa formulár, v ktorom nastavte, k akým údajom bude mať majiteľ apartmánu (obchodný partner) prístup. Osobné údaje o hosťoch odporúčame nastaviť ako skryté (obsadenosť bude anonymizovaná).
- Vykonané nastavenia potvrďte stlačením tlačidla OK.
- V zozname úloh vo formulári Automatické úlohy v stĺpci Popis získate údaje (IP adresu počítača spolu s číslom komunikačného TCP/IP portu).
- Ak je webová služba nakonfigurovaná korektne, vo webovom prehliadači je možné vykonať jej kontrolu - po zadaní IP adresy a portu v tvare 192.168.16.20:22001 sa zobrazí informácia o danej službe.
- Otvorte program OBERON Automation Center (klient) (ponuka OBERON, OBERON Automation Center (klient)). V oddiele Automatické úlohy dvojklikom na danú úlohu otvorte okno Detaily, v ktorom sa nachádza odkaz v tvare napr. http://192.168.16.20:22001/login na zobrazenie webovej aplikácie OBERON Web.
Obrázok č. 1: Grafický prehľad izieb v aplikácii OBERON Web
Príbuzné témy