Táto téma Pomocníka obsahuje informácie týkajúce vrátenia tovaru na Pokladnici OBERON.
Základné informácie
- V odôvodnených prípadoch možno na Pokladnici OBERON vykonať vrátenie tovaru, a to aj ľubovoľný počet dní spätne. Vrátenie tovaru je vlastne stornovanie položky, resp. celého dokladu po tom, čo už bol pokladničný doklad zaevidovaný (napr. pri reklamácii).
- V závislosti od toho, či sa pôvodný pokladničný doklad nachádza v databázovej evidencii, alebo nie, sa vrátenie tovaru vykonáva dvoma spôsobmi:
- pomocou tlačidla Vrátenie tovaru (Ctrl+T) - používa sa v prípade, že sa pôvodný pokladničný doklad nachádza v databázovej evidencii (v knihe Pokladničné doklady). Funkcia umožňuje vrátiť všetky položky (celý doklad), alebo len vybrané položky pokladničného dokladu. Len vrátenie tovaru týmto spôsobom zaručuje automatické pridanie pôvodného identifikátora pokladničného dokladu (UID alebo OKP), čo je povinnou súčasťou storna dokladu. Bez pridania UID, resp. OKP nebude možné doklad s položkami na vrátenie zaevidovať. Zároveň je potrebné, aby bolo UID, resp. OKP zadané správne, inak bude storno dokladu neplatné a bude môcť byť sankcionované finančnou správou. Program umožňuje aj vrátenie tovaru s inou (pôvodnou) sadzbou DPH (napr. pri legislatívnej zmene sadzby DPH). V takomto prípade je potrebné v ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Všeobecné, záložka Základné mať nastavené okrem aktuálnych aj pôvodné sadzby DPH (viac informácií v téme Tvorba dokladov po zmene sadzby DPH) a príslušné daňové hladiny mať nastavené aj vo fiškálnom zariadení. Postup vrátenia tovaru týmto prvým spôsobom pozri nižšie.
- pomocou funkcie Vrátenie tovaru v záložke Iné údaje dokladu - používa sa v prípade, že sa pôvodný pokladničný doklad v databázovej evidencii (v knihe Pokladničné doklady) nenachádza (napr. z dôvodu, že bol zmazaný, bol zaevidovaný (vytlačený) na inej pokladnici, v inej prevádzke alebo v inom pokladničnom systéme a pod.). Funkcia umožňuje vrátiť všetky položky pokladničného dokladu (celý doklad), alebo len vybrané položky pokladničného dokladu. Postup vrátenia tovaru týmto druhým spôsobom pozri nižšie.
- Po vykonaní vrátenia tovaru (storna) možno v programe použiť funkciu Prepočet obstarávacích cien a výnosov na opätovné prepočítanie obstarávacích cien a výnosov na všetkých skladových kartách v danom sklade.
- Vrátenie tovaru (storno) sa automaticky zaznamenáva (loguje) v rámci Sledovania činností.
Postup vrátenia tovaru - doklad sa nachádza v databázovej evidencii
- V Pokladnici OBERON stlačte tlačidlo Vrátenie tovaru (Ctrl+T). Otvorí formulár so zoznamom zaevidovaných pokladničných dokladov.
- Ak máte v systéme definovaných viacero pokladníc, v záhlaví formulára v rozbaľovacom zozname vyberte danú pokladnicu a zadajte dátum zaevidovania dokladu.
- V zozname zobrazených zaevidovaných pokladničných dokladov vyberte príslušný pokladničný doklad, ktorý chcete stornovať. Položky dokladu sa automaticky načítajú do Pokladnice OBERON, avšak s príznakom Vrátenie tovaru (budú zobrazené červenou farbou a so zápornými hodnotami množstva a ceny).
- V prípade, že ide o vrátenie len vybraných položiek, ostatné položky dokladu vymažte.
- Stlačením tlačidla Tlač dokladu F12 doklad zaevidujte.
Postup vrátenia tovaru - doklad sa nenachádza v databázovej evidencii
- V Pokladnici OBERON medzi záložkami ľavého panela zvoľte záložku Iné údaje dokladu.
- Do poľa Číslo pôvodného dokladu zadajte pôvodné číslo dokladu, resp. pôvodný identifikátor pokladničného dokladu (UID alebo OKP). UID, resp. OKP možno načítať aj jednoduchým nasnímaním QR kódu na pokladničnom doklade pomocou aplikácie QeeR skener, resp. snímačom čiarových kódov.
- Do otvoreného účtu na Pokladnici OBERON pridajte buď všetky, alebo len vybrané položky dokladu, ktoré sa budú stornovať (v závislosti od toho, či sa bude stornovať celý doklad, alebo len vybrané položky dokladu).
- Kurzorom označte položku dokladu, ktorá sa má stornovať. Stlačte tlačidlo na editáciu položiek dokladu so symbolom žltej ceruzky . Otvorí sa formulár Oprava položky. V záložke Základné v rozbaľovacom zozname Typ položky vyberte možnosť Vrátenie tovaru (záporná položka) a stlačte tlačidlo OK (pozri Obrázok č. 1). Označenej položke sa nastaví príznak Vrátenie tovaru (zobrazí sa červenou farbou a so zápornými hodnotami množstva a ceny).
- Stlačením tlačidla Tlač dokladu F12 doklad zaevidujte.
Tento postup možno použiť aj v prípade, že sa pokladničný doklad nachádza v databázovej evidencii, prípadne možno postupovať štandardným spôsobom pomocou tlačidla Vrátenie tovaru (Ctrl+T).
Obrázok č. 1: Pole Číslo pôvodného dokladu v záložke Iné údaje dokladu na Pokladnici OBERON
Obrázok č. 2: Vrátenie tovaru (storno) - výber možnosti Vrátenie tovaru (záporná položka)
Používateľ môže mať zakázané právo zaevidovať (vytlačiť) doklad, na ktorom sú záporné položky typu Vrátenie tovaru; vtedy môže iný používateľ pokladnice takýto doklad schváliť. Používateľ s povolenými právami na takýto doklad sa identifikuje svojím menom a heslom (ako pri bežnom prihlásení), a tak umožní obsluhe pokladnice daný doklad zaevidovať (vytlačiť).
Príbuzné témy