Skôr, ako začnete s modulom Účtovníctvo pracovať, je potrebné, aby ste v programe OBERON - Agenda firmy založili novú firmu. Viac informácií nájdete v téme Vytvorenie účtovnej jednotky (databázy). Zároveň je potrebné povoliť v ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Moduly účtovnej jednotke a v oddiele Používateľ, Moduly danému používateľovi prácu s modulom Jednoduché účtovníctvo.
1. Údaje o firme
2. Predkontácie
- Po inštalácii programu a vytvorení novej účtovnej jednotky (databázy) je zoznam predkontácií naplnený predvolenými štandardnými účtovnými prípadmi, ktoré je možné ďalej dopĺňať, resp. upravovať podľa potrieb a požiadaviek účtovnej jednotky (a to aj neskôr, resp. priebežne podľa potreby).
- V OBERON-e sa predkontácie evidujú pre každý účtovný rok samostatne (zmeny v predkontáciách v aktuálnom účtovnom období neovplyvnia predkontácie v inom účtovnom období). Z tohto dôvodu je potrebné predkontácie do nového účtovného obdobia zakaždým naimportovať (v ponuke Účtovníctvo, Predkontácie, tlačidlo Možnosti - Import predkontácií). Dostupnými možnosťami sú import predvolených hodnôt, ďalej import z predchádzajúceho, resp. nasledujúceho účtovného obdobia a import z inej účtovnej jednotky (v prípade spracovávania účtovníctva pre viacero firiem).
- Importovať predkontácie sa odporúča len do účtovníctva, v ktorom nie je v peňažnom denníku nič zaúčtované. Pri importe dôjde k prepísaniu aktuálneho zoznamu predkontácií (s ktorými sa doteraz pracovalo). Proces je nevratný, t. j. pôvodné údaje sa nevratne vymažú a nahradia importovanými.
3. Nastavenia programu
- V ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Všeobecné sa nastavuje:
- hlavná mena systému,
- umožnenie práce s cudzími menami,
- nastavenie platiteľa DPH a interval (mesačný, štvrťročný),
- uplatňovanie dane na základe prijatia platby § 68d,
- počet dní pre zaradenie záväzku do predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia evidencie DPH, keď dátum dodania je predchádzajúci mesiac a evidencia dokladu až nasledujúci,
- sadzba DPH (hodnota sa upravuje len pri zmene legislatívy).
- Sadzbu DPH možno nastaveniami umožniť zadávať v dokladoch vo viacerých daňových hladinách súčasne (vyššiu a nižšiu sadzbu DPH). V prípade zmeny sadzieb môžeme zvoliť dve hladiny, t. j. v aktuálnych sadzbách DPH i v pôvodných sadzbách DPH. Spravidla to vyžaduje tzv. prechodné obdobie, keď je možné používať aktuálnu sadzbu, napr. 20 %, i pôvodnú sadzbu, napr. 19 %. Používanie dvoch hladín má význam hlavne v knihe záväzkov (evidovanie faktúr s novou aj pôvodnou výškou DPH), ale aj v knihe pohľadávok (dobropisy). V období, keď je účtovná jednotka platiteľom DPH, je potrebná správna evidencia v príslušných dokladoch DPH, v období, keď nie je platiteľom DPH, sa stanoví vo všetkých dokladoch suma bez DPH.
- V ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Účtovníctvo, záložka Účtovanie je možné nastaviť:
- spôsob účtovania skladových položiek podľa typu skladovej karty,
- predvolené čísla predkontácií, ktoré sa použijú pri vytváraní zápočtov faktúr.
- V záložke Ostatné možno nastaviť schvaľovanie príkazov na úhradu pred vytlačením alebo exportovaním do banky.
4. Členenie dokladov
- Účtovná jednotka môže kvôli zvýšeniu prehľadnosti použiť členenie dokladov - možnosť priradiť každému dokladu v účtovníctve súvis s vybranou činnosťou, zákazkou a pod. Viac informácií získate v téme Členenie.
5. Nastavenia tlače
- V ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Používateľ, Tlač, záložka Účtovníctvo je možné povoliť (prípadne zakázať) tlač čísla pokladničného dokladu pri tlači pokladničných dokladov v účtovnom (peňažnom) denníku.
Príbuzné témy