Systém OBERON obsahuje modul Mzdy a dochádzka, ktorý umožňuje spracovávať mzdovú agendu aj spolu s evidenciou pracovného času a dochádzky. Modul Mzdy a dochádzka je určený pre rôzne veľké firmy, prípadne účtovné (mzdové) firmy, ktoré spracovávajú mzdy pre iné firmy. Aby bol modul Mzdy a dochádzka dostupný, musí byť povolený v ponuke Servis, Nastavenia programu.
Základné informácie
- Modul Mzdy a dochádzka sa skladá z dvoch častí:
- Mzdy - spracovanie miezd a personálnej agendy,
- Dochádzka - plánovanie pracovných zmien, evidencia pracovného času a dochádzky a vytvorenie podkladov pre mzdovú agendu.
Táto téma Pomocníka je venovaná druhej časti modulu (Dochádzka). Všeobecné informácie k prvej časti modulu (Mzdy) sa nachádzajú v téme Všeobecne o koncepcii - mzdy.
- Modul Mzdy a dochádzka je možné používať:
- bez dochádzkového terminálu - na pracovisku nie je dochádzkový terminál, pracovníci sa pri príchode do práce neprihlasujú cez terminál. V tomto prípade sa neeviduje dochádzka a modul slúži len na plánovanie pracovných zmien.
- s dochádzkovým terminálom - na pracovisku je dochádzkový terminál, pričom terminál môže byť softvérový alebo hardvérový. Viac informácií o dochádzkových termináloch môžete nájsť v téme Dochádzkové terminály.
Obrázok č. 1: Pracovný kalendár s otvoreným rozbaľovacím zoznamom v pravom hornom rohu formulára

Dôležité evidencie
- Najpoužívanejším formulárom na plánovanie dochádzky je Pracovný kalendár. Pracovný kalendár umožňuje vytvoriť a v grafickom prehľade zobraziť pracovný plán pracovníkov (rozpis pracovných zmien, resp. služieb), t. j. dni, v ktoré majú pracovať. Pracovný plán pracovníka sa vytvára na základe pracovného plánu firmy a pracovnej skupiny pracovníka. Pracovný plán je možné vygenerovať aj automaticky.
- Fyzické prechody pracovníkov dochádzkovými terminálmi sa zaznamenávajú v knihe Evidencia príchodov a odchodov. Prechody zaznamenané dochádzkovými terminálmi sa v knihe vytvárajú automaticky, prechod je však možné vytvoriť aj manuálne, prípadne ho upraviť.
- Pri používaní dochádzkového terminálu je možné zistiť, ktorí pracovníci sa aktuálne nachádzajú na pracovisku, mimo pracoviska, prípadne ak nepracujú, dôvod neprítomnosti. Viac informácií o prítomných pracovníkoch je možné získať v téme Prítomní pracovníci.
Ďalšie informácie
- Pracovný kalendár je dôležitý pri spracovaní miezd aj v prípade, keď sa dochádzkový terminál nepoužíva. Z pracovného kalendára (plánu) sa vypočítavajú hodiny práce v nočnej zmene, práce v sobotu a nedeľu a pod. Potom je možné automaticky vypočítať príplatky za tieto dni (hodiny).
- Ponuka Mzdy, Dochádzka, Pracovné plány firmy slúži na tvorbu pracovných plánov firmy. Vytvorenie pracovného plánu (preddefinovaného zmenového kalendára) je nevyhnutné pred začatím samotnej evidencie pracovného času a dochádzky. Pracovný plán firmy pozostáva z pracovných zmien obsiahnutých v rozvrhoch pracovných zmien (v závislosti od typu prevádzky). Pracovné zmeny sa definujú v ponuke Mzdy, Dochádzka, Pracovné zmeny.
- V module je ďalej možné nadefinovať časové zložky dochádzky, jednotlivé typy prechodov cez dochádzkový terminál a pravidlá spracovania dochádzky, ktoré určujú, akým spôsobom sa bude počítať odpracovaný čas a prestávky.
Evidencia dochádzky a evidencia pracovného času
- V praxi sa evidencia dochádzky často zamieňa s evidenciou pracovného času. Kým povinnosť viesť evidenciu dochádzky (príchodov/odchodov do/zo zamestnania spolu s údajmi o dňoch, keď zamestnanec čerpal dovolenku, náhradné voľno, mal prekážku v práci, neospravedlnenú absenciu a pod.) zákon nestanovuje, povinnosť vedenia evidencie pracovného času zamestnancov je jednou zo zákonných povinností zamestnávateľa. Evidencia pracovného času sa pritom musí viesť tak, aby bol zaznamenaný začiatok a koniec časového úseku, v ktorom zamestnanec vykonával prácu alebo mal nariadenú alebo dohodnutú pracovnú pohotovosť, nestačí teda zaznamenávať len odpracovaný čas alebo čas, v ktorom bol zamestnanec v pracovnej pohotovosti.
- Okrem evidencie pracovného času je zamestnávateľ podľa § 99 Zákonníka práce povinný viesť:
- evidenciu práce nadčas – samostatne sa zaeviduje začiatok a koniec vykonávania práce nadčas, aby sa odlíšila od pracovného času, ktorý je rozvrhovaný;
- evidenciu nočnej práce – samostatne sa eviduje, že daný časový úsek (okrem toho, že sa zaeviduje ako pracovný čas) je aj nočnou prácou. Eviduje sa začiatok a koniec nočnej práce; nočná práca sa vykonáva v čase medzi 22:00 a 6:00;
- evidenciu aktívnej časti pracovnej pohotovosti – čas, keď zamestnanec počas pracovnej pohotovosti vykonáva prácu, je aktívna časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa považuje za prácu nadčas;
- evidenciu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti zamestnanca – čas, počas ktorého sa zamestnanec zdržiava na pracovisku a je pripravený na výkon práce, ale prácu nevykonáva. Neaktívna časť pracovnej pohotovosti sa nezapočítava do pracovného času. Eviduje sa samostatne (jej začiatok a koniec).
- V systéme OBERON je možné vedenie evidencie tak dochádzky a pracovného času, ako aj ostatných zákonných evidencií.
Príbuzné témy