Táto téma Pomocníka je venovaná položke Pravidlá rozšírenej cenotvorby v ponuke Sklad programu OBERON - Agenda firmy. Položka je dostupná len v prípade, že je v ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Sklad, záložka Výdaj začiarknuté políčko Umožniť pracovať s rozšírenou cenotvorbou.
Základné informácie
- V systéme OBERON je možné pracovať so základnou cenotvorbou a rozšírenou cenotvorbou. Viac informácií o týchto druhoch cenotvorby získate v téme Skladové karty, časť Cenotvorba.
- Výberom položky Pravidlá rozšírenej cenotvorby sa otvorí číselník, ktorý umožňuje nadefinovať jednotlivé pravidlá rozšírenej cenotvorby.
- Ako jej pomenovanie napovedá, rozšírená cenotvorba rozširuje možnosti programu pri práci s predajnými cenami skladových položiek (umožňuje poskytovať rôzne percentuálne alebo množstevné zľavy, vytvárať akciové ceny, zmluvné ceny a pod.).
- V prípade používania prevádzok nadefinované pravidlá rozšírenej cenotvorby možno zobraziť podľa príslušnosti k prevádzke, a to ako podmnožiny zoznamu nadefinovaných pravidiel. Možno tak urobiť pomocou filtra Prevádzka v hornej časti číselníka. Zoznam dostupných prevádzok (definujú sa v ponuke Firma, Údaje o firme) je možné v prípade potreby obmedziť pomocou používateľských práv.
- Podľa definovaných pravidiel rozšírenej cenotvorby sa automaticky určujú (vypočítavajú) predajné ceny, pričom počet pravidiel (a tým aj predajných cien) môže byť neobmedzený. Predajná cena môže byť závislá od obchodného partnera (odberateľa), skupiny obchodných partnerov, typu dokladu, od predávaného množstva (množstevné zľavy) a pod. Výber skladových kariet je spravidla možné určiť napr. pomocou kategórií, skladových či tovarových skupín, prípadne môže ísť o okruh konkrétnych skladových kariet.
- Rozšírenú cenotvorbu je možné spravidla použiť v nasledujúcich situáciách:
- poskytovanie zľavy v percentách na určité skladové položky - na zvolenú cenovú hladinu sa poskytne nastavená zľava v percentách,
- evidenciu letákových akcií - poskytovanie zliav formou akciových letákov, kde sú známe predajné (akciové) ceny,
- množstevné zľavy,
- poskytovanie zliav vybraným obchodným partnerom, prípadne skupinám obchodným partnerov,
- zmluvné ceny - predajné ceny sú zmluvne dohodnuté s konkrétnymi obchodnými partnermi.
- V prípade používania rozšírenej cenotvorby pribudne v zozname skladových kariet ďalší stĺpec s predajnou cenou určenou pomocou pravidiel rozšírenej cenotvorby - používateľ má prehľad tak o akciovej cene, ako aj o pôvodnej (bežnej) predajnej cene. Na skladovej karte je možné kedykoľvek zobraziť všetky predajné ceny určené (vypočítané) pomocou všetkých pravidiel rozšírenej cenotvorby, na ktoré sa dané pravidlá rozšírenej cenotvorby vzťahujú (tlačidlo Možnosti).
- V odôvodnených prípadoch je možné na skladovej karte ignorovať pravidlá rozšírenej cenotvorby (formulár Skladová karta, záložka Cena) a používať tak predajnú cenu definovanú na skladovej karte, napr. obsluha pokladnice zistí nesprávnu cenu určitej položky (z dôvodu nesprávne nastavených pravidiel rozšírenej cenotvorby), pričom v danej chvíli nie je dostupná osoba zodpovedná za cenotvorbu.
- V prípade potreby je možné dané pravidlo cenotvorby kedykoľvek manuálne deaktivovať (zakázať) - vo formulári Skladová karta, záložka Základné.
- V prípade legislatívnej zmeny sadzieb DPH možno pomocou sprievodcu hromadnou zmenou sadzieb DPH na skladových kartách sadzby DPH a predajné ceny upraviť aj v pravidlách rozšírenej cenotvorby - viac informácií v téme Zmena sadzby DPH .
Obrázok č. 1: Dostupné pravidlá rozšírenej cenotvorby ku skladovej karte
Pravidlá rozšírenej cenotvorby
-
Typ pravidla - pravidlá rozšírenej cenotvorby z hľadiska spôsobu určenia predajnej ceny môžu byť týchto typov:
- Štandardná zľava v percentách - jednoduchá zľava v percentách, napr. zľava 5 % určitému odberateľovi alebo zľava 20 % za kávu v čase od 11.00 do 13.00 hod.
- Konkrétna cenová hladina - skladové položky sa budú predávať v konkrétnej cenovej hladine.
- Množstevná zľava v percentách - zadáva sa množstvo, pri ktorom sa použije určitá zľava, napr. pri predaji od 10 do 100 kusov tovaru dostane zákazník zľavu 2 %, pri predaji od 100 do 1 000 kusov tovaru zľavu 3 %.
- Množstvo N za cenu množstva N - 1 - pri predaji N kusov tovaru zákazník zaplatí cenu za N - 1 kusov, napr. pri zakúpení 6 ks je cena len za 5 ks (teda 1 ks je zadarmo).
- Zmluvné ceny - firma sa dohodne so svojím odberateľom na určitej pevnej cene (zmluvné ceny sú pevne dané).
- Zmluvné zľavy - firma sa dohodne so svojím odberateľom na určitej percentuálnej zľave z aktuálnej predajnej ceny konkrétnych skladových položiek. Predajná cena (1 až 4), z ktorej sa má zľava poskytnúť, sa nastavuje v danom pravidle.
- Akciový leták - firma vo vlastnej réžii vytvorí akciu, pričom na rozdiel od letákovej dohody zľavu poskytuje výhradne z vlastných zdrojov.
- Akciový leták (letáková dohoda s dodávateľom) - pod pojmom letáková dohoda sa rozumie dohoda medzi dodávateľom a firmou o poskytnutí zľavy na konkrétnu položku (zľava sa poskytuje na základe dohody s dodávateľom). V letákovej dohode je určená akciová predajná aj nákupná cena.
- Navýšenie z obstarávacej ceny - obstarávacia cena sa navýši o určité %, obstarávaciu cenu program počíta automaticky pri príjme tovaru.
- Navýšenie z poslednej nákupnej ceny - posledná nákupná cena sa navýši o určité %. Posledná nákupná cena predstavuje cenu, za ktorú firma naposledy nakúpila skladovú položku.
- Časová platnosť - každé pravidlo cenotvorby je platné v rozsahu dvoch dátumov. Zároveň je možné pomocou ročného kalendára vybrať konkrétne dni v roku, v ktoré má dané pravidlo platiť (napr. len víkendy). Pri zadaní času je možné platnosť daného pravidla obmedziť len na rozsah daných hodín (tzv. happy hour).
- Priorita - každému pravidlu možno zadať prioritu, ktorá rozhoduje o tom, ktoré pravidlo sa v prípade viacerých súčasne platných pravidiel použije. Napr. obchodný partner má zľavu 3 %, ale zároveň platí akciový leták, v ktorom je nastavená zľava 30 %. V rovnakom čase sú platné obidve pravidlá, ale uplatní sa len jedno pravidlo - to, ktoré má vyššiu prioritu (má zadané väčšie číslo priority). Pri pravidle Množstevná zľava v percentách priorita určuje poradie jednotlivých cien v rozbaľovacom zozname Cena za MJ pri pridaní položky do dokladu.
- Okruh platnosti skladových kariet - pravidlu cenotvorby je potrebné určiť, na ktoré skladové karty sa má vzťahovať. Môže to byť kategória, skladová skupina, tovarová skupina, prípadne je možné zvoliť konkrétne skladové karty.
- Okruh platnosti typov dokladov - pravidlo sa môže vzťahovať len na určité typy faktúr, druhy výdajok, prípadne len na vybrané registračné pokladnice. Taktiež je možné nastaviť spôsob uplatnenia pravidla v internetovom obchode, prípadne pri použití vernostnej karty z vernostného systému.
- Okruh platnosti obchodných partnerov - pravidlo môže platiť pre všetkých obchodných partnerov, pre vybrané skupiny partnerov, prípadne pre konkrétnych obchodných partnerov. Skupiny obchodných partnerov je možné využiť pre cenotvorbu závislú od výšky obratu, viac informácií je možné získať v téme Skupiny obchodných partnerov.
Ďalšie informácie o rozšírenej cenotvorbe
- Po vytvorení pravidiel je možné na skladovej karte v záložke Cena stlačením tlačidla Ceny rozšírenej cenotvorby zobraziť všetky pravidlá cenotvorby vzťahujúce sa na danú skladovú kartu (aj také, ktoré v súčasnosti nie sú platné, pričom budú platiť v budúcnosti). V zozname skladových kariet je cena určená rozšírenou cenotvorbou označená modrou farbou, v prípade akciovej položky fialovou farbou (nastavenie Položku dokladu považovať za akciovú vo formulári Pravidlo cenotvorby, záložka Ostatné). Tento zoznam je dostupný aj priamo zo zoznamu skladových kariet po stlačení tlačidla Možnosti - Zobraziť predajné ceny rozšírenej cenotvorby.
- Jedným z problémov, na ktorý je možné aplikovať pravidlá rozšírenej cenotvorby, je aj podpora predaja pomocou výraznej zľavy takých položiek, ktoré je potrebné z hľadiska záručnej doby vypredať v čo najkratšom čase (napr. predaj jogurtov). Tu je možné postupovať tak, že pravidlo cenotvorby sa použije vtedy, keď čiarový kód položky bude obsahovať regulárny výraz, napr. prefix 111. Vtedy sa jogurty, u ktorých končí záručná doba, jednoducho prelepia novým čiarovým kódom, ktorý po použití na Pokladnici OBERON uplatní pravidlo s výraznom zľavou.
- Ak sa pri predaji vyskytne stav, pri ktorom je platných súčasne viac pravidiel rozšírenej cenotvorby s rovnakou prioritou (čo je nekorektný stav), použije sa pravidlo s najvýhodnejšou cenou pre zákazníka (teda s najnižšou cenou). V zóne udalostí sa okrem použitého pravidla s najnižšou cenou zobrazí varovné hlásenie červenou farbou, v ktorom bude používateľ informovaný o nekorektnom stave - v oznámení budú zobrazené názvy nekorektných (kolidujúcich) pravidiel.
- S rozšírenou cenotvorbou súvisí aj tlač cenníka, cenoviek či etikiet. V systéme OBERON je možné tlačiť cenovky s cenou, ktorá je aktuálne zadaná na skladovej karte, prípadne s takou, ktorá bude platiť až o niekoľko dní (keď bude platiť určitá zľava). To umožňuje napr. pripraviť cenovky už v predstihu ešte pre začatím danej akcie.
- Pri pravidle Množstevná zľava v percentách sa pri pridaní položky do dokladu v rozbaľovacom zozname Cena za MJ zobrazujú aj jednotlivé ceny podľa množstiev. Príslušná cena sa v poli vyberie automaticky podľa zadaného množstva.
Rozšírená cenotvorba a internetový obchod
- V závislosti od typu internetového obchodu (on-line alebo off-line) sa pravidlá rozšírenej cenotvorby môžu uplatňovať aj pri e-shope. Pravidlá rozšírenej cenotvorby je možné uplatňovať pri on-line internetovom obchode, záleží však na implementácii daného e-shopového riešenia.
- Pravidlá rozšírenej cenotvorby sa neprenášajú z OBERON-u do internetového obchodu pomerom 1:1.
- Vybrané pravidlá rozšírenej cenotvorby je možné uplatňovať v internetovom obchode PrestaShop. Bližšie informácie o možnostiach exportu získate v téme Internetový obchod PrestaShop.
- Pravidlo cenotvorby musí byť aktívne a musí platiť pre internetový obchod (v záložke Typy dokladov zaškrtnutá možnosť Pravidlo platí aj pre internetový obchod).
- Pri off-line internetovom obchode sa exportuje akciová cena, ktorá je platná v čase exportu. Napr. je možné exportovať pravidlo Akciový leták, ktoré sa dá uplatniť pre každého zákazníka. Ak je cena určená len pre určitú skupinu zákazníkov (obchodní partneri, konkrétny zákazník), cenu nie je možné uplatniť.
Obmedzenie uplatnenia zľavy na skladovú položku
- Na skladovej karte je možné nastaviť spôsob poskytovania zľavy, prípadne jej maximálnu výšku. Vo formulári Pravidlo cenotvorby v záložke Ostatné sa nastavuje, či program bude brať do úvahy nastavenia na skladovej karte alebo ich bude ignorovať (začiarkavacie pole Položku dokladu považovať za akciovú).
- V prípade, že je pole začiarknuté, pri pravidle Štandardná zľava v percentách a pri pravidle Množstevná zľava v percentách program použije zľavu uvedenú v pravidle a nezohľadňuje výšku maximálnej zľavy uvedenej na skladovej karte (napr. pravidlo má nastavenú zľavu 40 %, maximálna zľava je 30 %, pri predaji sa na položku uplatní pravidlo so zľavou 40 %).
- Ak pole nie je začiarknuté, program rešpektuje nastavenie spôsobu uplatnenia zľavy na skladovej karte. Pri predaji sa použije zľava uvedená v pravidle cenotvorby, ale jej výška bude nanajvýš vo výške maximálnej zľavy (napr. pravidlo má nastavenú zľavu 40 %, maximálna zľava je 30 %, pri predaji na položku sa pravidlo uplatní, ale so zľavou 30 %).
- Pri iných typoch pravidiel (konkrétna cenová hladina, množstvo N za cenu množstva N-1, zmluvné ceny, akciový leták atď.) sa nastavenia na skladovej karte ignorujú.
Obrázok č. 2: Princíp fungovania pravidla typu Štandardná zľava v percentách
Práca v sieťovej prevádzke a viacerých pobočkách
- Ak sa rozšírená cenotvorba používa v module Skladová evidencia alebo Pokladnica OBERON v sieťovej prevádzke, jednotlivé pravidlá sú z dôvodu optimalizácie načítané v dočasnej pamäti počítača. Pri zmene niektorého pravidla sa vykonané zmeny v iných počítačoch v sieti prejavia len s určitým časovým oneskorením (spravidla niekoľkých minút). Načítanie aktuálnych pravidiel cenotvorby je však možné vykonať manuálne pomocou kontextovej ponuky Aktualizovať (kláves F5) v zozname skladových kariet.
- Ak má účtovná jednotka viac prevádzok (predajní), pričom má každá svoju vlastnú databázovú základňu, pravidlá rozšírenej cenotvorby je možné exportovať/importovať pomocou súboru typu XML. Tým je možné jednoducho napr. v prípade akciového letáku zaslať všetkým pobočkám zoznam akciových cien.
Dostupné možnosti
Pri práci s pravidlami sú dostupné ďalšie možnosti po stlačení tlačidla Možnosti, prípadne v kontextovej ponuke tabuľky záznamov.
XML komunikácia - export údajov
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje exportovať údaje z tejto evidencie do súboru typu XML. Viac informácií získate v téme
Všeobecne o XML komunikácii. Pri exporte do súboru typu XML je dôležité nastavenie na
skladovej karte Pole pre synchronizáciu skladových kariet.
XML komunikácia - hromadný import údajov
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje hromadne importovať údaje zo súboru typu XML do tejto evidencie. Viac informácií získate v téme
Všeobecne o XML komunikácii. Pri importe do súboru typu XML je dôležité nastavenie na
skladovej karte Pole pre synchronizáciu skladových kariet.
Príbuzné témy