Formulár Zápis v účtovnom denníku umožňuje zaznamenať, resp. opraviť zápis v účtovnom denníku - základnej účtovnej knihe podvojného účtovníctva na účtovanie všetkých účtovných prípadov. V ňom sa evidujú všetky účtovné zápisy a zároveň priamo aj pokladničné doklady a bankové výpisy. Podvojné účtovníctvo v systéme OBERON totiž nepozná samostatné pomocné knihy ako Banka alebo Pokladňa. Všetky doklady sa účtujú (pridávajú) priamo do účtovného denníka. Formulár je dostupný z viacerých miest v programe OBERON - Agenda firmy. V prvom rade je to priamo z účtovného denníka pomocou tlačidla Nový, ďalej z Knihy pohľadávok alebo z Knihy záväzkov pomocou tlačidla Možnosti - Zobraziť účtovanie.
Popis formulára Zápis v účtovnom denníku
Predkontácia
Pole
Predkontácia určuje spôsob zaúčtovania celého dokladu. Číslo predkontácie je možné zadať priamo alebo po kliknutí myšou na tlačidlo
vybrať už preddefinovanú predkontáciu. Zoznam predkontácií možno vyvolať aj klávesom F3. Bližšie informácie o predkontáciách sa dozviete v téme
Predkontácie (podvojné účtovníctvo).
Mena
Rozbaľovací zoznam určený pre výber
meny, v ktorej sa doklad zaúčtuje.
Interný doklad
Číslo interného dokladu je číslo dokladu v
Knihe pohľadávok, ktorého úhradu účtujete. Po kliknutí na tlačidlo výberu
sa zobrazia všetky neuhradené pohľadávky. Výberom príslušnej pohľadávky sa do ostatných polí načítajú sumy, údaje o obchodnom partnerovi atď. z dokladu knihy pohľadávok.
Externý doklad
Číslo externého dokladu je číslo dodávateľskej faktúry z
Knihy záväzkov, ktorej úhradu účtujete. Po kliknutí na tlačidlo
sa zobrazia všetky neuhradené záväzky. Výberom príslušného záväzku sa do ostatných polí načítajú sumy, údaje o obchodnom partnerovi atď. z dokladu
Knihy záväzkov.
Typ dokladu
Typ dokladu slúži na identifikáciu dokladov v účtovnom denníku a je potrebný na to, aby program vedel priradiť k novému dokladu správne číslo podľa číselného radu zvoleného pre daný typ dokladu (bankový výpis, pokladničný alebo interný doklad a pod). Príslušný typ dokladu sa vyberá z rozbaľovacieho zoznamu. Ak je zadané číslo predkontácie (pole
Predkontácia), typ dokladu sa doplní automaticky. Bližšie informácie o typoch dokladov v účtovnom denníku získate v téme
Typy dokladov.
Doklad
Po zvolení typu dokladu v poli
Typ dokladu program automaticky do tohto poľa dopĺňa číslo pokladničného dokladu, bankového výpisu, interného dokladu a pod. Toto číslo je, samozrejme, možné upraviť. Nastavenie spôsobu číslovania určuje číselný rad nastavený v
Typoch dokladov.
Doplňujúci text
Doplňujúci text umožňuje definovať pomenovania, ktoré môžete priraďovať k jednotlivým zápisom v účtovnom denníku. Pri používaní doplňujúcich textov je následne možné jednotlivé zápisy podľa týchto textov filtrovať, a tak v niektorých prípadoch môžu doplňujúce texty nahradiť analytickú evidenciu.
Obchodný partner
Zadajte alebo vyberte
obchodného partnera stlačením tlačidla
alebo klávesu F3 v poli
Obchodný partner. Platnosť IČ DPH obchodného partnera je možné overiť kliknutím na tlačidlo
. Ďalšie informácie o overení IČ DPH získate v téme
Automatické overenie IČ DPH na internete.
Sumy dokladu
Polia na zápis základu DPH, výšky DPH a celkovej sumy. Medzi poľami sú väzby, ktoré uľahčujú a urýchľujú zadanie jednotlivých súm.
Kurz
Toto pole sa zobrazí v prípade, že je v poli
Mena zadaná cudzia mena. Do tohto poľa sa zadáva kurz meny. Ak je v
kurzovom lístku už evidovaný kurz s dátumom dokladu, kurz meny sa doplní automaticky.
Typ DPH
Určuje typ DPH tohto dokladu. Pri každom type DPH sú v zátvorke zadané čísla, ktoré určujú riadky
DPH daňového priznania, v ktorých figurujú hodnoty zvoleného typu DPH. Ak je zvolený typ DPH
Nezaradiť do priznania DPH, doklad sa nezapíše do
Knihy evidencie DPH, a preto sa ani nezaradí do
DPH daňového priznania.
DPH - KV
DPH - KV (kontrolný výkaz) umožňuje nastaviť časť výkazu, do ktorej bude faktúra zahrnutá. Bližšie informácie o kontrolnom výkaze získate v téme
Kniha evidencie DPH.
Účtovanie
Zoznam zobrazuje spôsob zaúčtovania aktuálneho dokladu. Ak doklad účtujete podľa
predkontácie a sú zadané sumy dokladu, je možné vidieť, ako bude doklad zaúčtovaný do
účtovného denníka. Zaúčtovanie môžete zmeniť zmenou predkontácie alebo manuálne zadať rozúčtovanie na viac účtov. Pri manuálnom zadávaní účtov je potrebné zadávať do prvého riadka číslo účtu, oproti ktorému sa zaúčtujú účty zadané na opačnej strane účtovania (MD, D) a celková suma dokladu. Do druhého a ďalšieho riadka sa zadávajú ostatné protiúčty s príslušnou sumou. Viac informácií získate v téme
Rozúčtovanie na viac účtov účtovného rozvrhu.
Tlačidlá vo formulári Zápis v účtovnom denníku
Možnosti
- Zobraziť podrobnosti o pripojení k zdroju údajov - zobrazia sa podrobnosti, ako napr. názov databázy, jej umiestnenie, veľkosť, znaková sada. Podrobnosti je možné uložiť, prípadne aj vytlačiť.
- Vytvoriť odkaz na pracovnej ploche - vytvorí odkaz na pracovnej ploche priamo na zvolenú firmu.
- Údržba databázy Microsoft Access - servisná funkcia určená na opravu štruktúry databázových tabuliek a defragmentáciu údajov databázového súboru (s príponou MDB). Údržba databázy je určená len pre súborovú databázu Microsoft Access. Funkcia sa najčastejšie používa na odstránenie stavu poškodenia databázy v dôsledku poruchy počítača, výpadku napájania počítača, poruchy operačného systému počas prevádzky programu alebo pri zlyhaní sieťovej konektivity v prípade sieťovej prevádzky. Pri závažnejšom poškodení databázy odporúčame následne použiť servisnú funkciu Prevod do novej databázy. Po použití funkcie sa záloha databázového súboru uloží do adresára C:\OBERON\Temp. Pred použitím oboch funkcií však aj tak odporúčame zálohovanie databázy! Informácie, ako postupovať pri poškodenej databáze, získate v téme Poškodená databáza.
- Hromadná údržba databáz Microsoft Access - pomocou tohto sprievodcu je možné vykonať konverziu viacerých databáz s príponou .mdb.
- Úprava prihlasovacích údajov do SQL servera - zobrazí sa formulár, v ktorom je možné zmeniť prihlasovacie údaje do SQL servera.
- Migrácia údajov do iného databázového systému - sprievodca umožňuje zmeniť databázový systém (Microsoft Access 2003, resp. 2007, MariaDB, MySQL Server, MS SQL Server); viac informácií nájdete v téme Migrácia údajov do iného databázového systému.
- Vytvorenie pobočkovej databázy - pomocou tohto sprievodcu je možné jednorazovo vytvoriť novú databázu pre pobočku. Databáza bude vytvorená ako čiastočná kópia databázy centrály. Bližšie informácie získate v téme Nastavenie on-line pobočkového režimu.
- Import údajov z iného softvéru - sprievodca umožní jednorazovo naimportovať údaje z niektorých iných účtovných programov. Import sa spravidla používa pri prechode z iného softvéru na softvér OBERON, keď po vytvorení novej účtovnej jednotky (databázy) je možné v novom programe pracovať s importovanými údajmi z pôvodnej evidencie. Bližšie informácie v téme Import údajov z iného softvéru.
Prílohy
K záznamu je možné evidovať rôzne prílohy. Stlačením tlačidla sa otvorí evidencia
Prílohy, v ktorej možno napr. oskenovať, prípadne importovať dokument (tlačidlo
Možnosti). Po stlačení tlačidla
Nový sa otvorí
formulár Príloha, v ktorom možno po stlačení tlačidla výberu
nalistovať dokument z vybraného umiestnenia v počítači.
Príbuzné témy