Dnešná neustále sa zrýchľujúca doba nás núti používať čoraz viac digitálnych služieb, aplikácií a on-line platforiem, ktoré vyžadujú prihlasovacie údaje. Tie spravidla pozostávajú z prihlasovacieho mena a hesla a adresy URL danej webovej platformy. K týmto informáciám je potrebné pripočítať aj ďalšie dáta, ako sú údaje platobných kariet, BOK kódy, PIN kódy a ďalšie citlivé a ľahko zneužiteľné informácie. Pamätať si všetky tieto údaje už nie je v ľudských silách. Platí to o to viac, že pre rastúci počet kybernetických hrozieb a útokov je dôležité mať pre každý účet nastavené silné a unikátne heslá.
Na uvedený trend sa rozhodli reagovať aj tvorcovia systému OBERON. Do programu preto zapracovali novú evidenciu s názvom Správca hesiel. Tá je v OBERON-e dostupná od verzie Máj/2024. Čo táto novinka znamená, aké možnosti ponúka a akým prínosom môže byť pre používateľov programu – odpovede na tieto i ďalšie otázky prinášame v nasledujúcom prehľade.
Predtým, ako sa spoločne pozrieme na novú knihu v OBERON-e, uveďme si základné fakty o problematike správy hesiel a princípoch, ktoré je potrebné pri nej dodržiavať.
Správa hesiel vo všeobecnosti predstavuje proces zabezpečenia a organizácie najrôznejších používateľských hesiel. Existuje niekoľko dôležitých zásad týkajúcich sa správy hesiel:
Najvhodnejšou voľbou na úschovu hesiel pre používateľov OBERON-u je nová evidencia Správca hesiel. Tá predstavuje bezpečný spôsob uloženia všetkých hesiel, ale aj iných citlivých záznamov účtovnej jednotky v šifrovanej podobe. Kniha umožňuje generovať silné heslá a uchovávať ich s vysokou mierou bezpečnosti na jednom mieste.
Bežný podnikateľ na Slovensku potrebuje evidovať veľmi rozsiahly zoznam najrôznorodejších prístupových údajov a hesiel:
Správca hesiel v OBERON-e ponúka pokročilé funkcie na správu hesiel, ktoré máte pri používaní programu vždy poruke.
Každý používateľ OBERON-u používa na prístup do správcu hesiel svoje vlastné hlavné heslo (hlavné heslo sa nezdieľa). Pri každom prístupe do evidencie je potrebné hlavné heslo zadať. Systém OBERON si toto heslo nikde neukladá a nemá ho k dispozícii ani dodávateľ systému OBERON, čím je zaručená stopercentná bezpečnosť. Z tohto dôvodu je potrebné hlavné heslo starostlivo uschovať na bezpečnom mieste (napr. v trezore).
Evidencia umožňuje priradiť každý záznam (heslo) ku kategórii (napr. Internet, Banky, Inštitúcie atď.) a podľa týchto kategórií jednotlivé záznamy pomocou vstavaného filtra filtrovať, čo slúži na zvýšenie prehľadnosti pri práci so záznamami. Kategórie je možné, samozrejme, ľubovoľne definovať podľa potrieb účtovnej jednotky.
Okrem toho možno každý záznam (heslo) priradiť k prevádzke a následne jednotlivé záznamy filtrovať aj podľa prevádzok.
Citlivé (chránené) údaje sa ukladajú do databázy v zašifrovanej podobe silným kľúčom, pričom sú šifrované aj prílohy záznamov. Správca databázového servera (ako ani dodávateľ systému OBERON) nemá možnosť tieto údaje dešifrovať bez znalosti hlavného hesla. Preto je možné bez obáv využívať správcu hesiel aj vtedy, keď je databáza účtovnej jednotky umiestnená v cloude.
Pridanou hodnotou oproti bežným správcom hesiel (komerčným programom) je jednoducho zdieľať záznamy (heslá) aj s inými používateľmi OBERON-u. Príkladom môže byť situácia, v ktorej konateľ firmy zdieľa heslo do internetbankingu s účtovníčkou, alebo správca webovej stránky zdieľa heslo na prístup do databázy s iným kolegom (pracovníkom), prípadne pracovník obchodného oddelenia zdieľa heslo do e-shopu na nákup tovaru s iným pracovníkom a pod.
Evidované údaje môže v prípade zdieľania zmeniť ktorýkoľvek používateľ. Príklad: Po prihlásení do webového portálu bol používateľ vyzvaný na zmenu hesla. Po zmene sa nové heslo zapíše do evidencie, a tým bude dostupné aj pre ostatných používateľov.
Evidencia ponúka aj ďalšie možnosti práce so záznamami (heslami). Umožňuje otvoriť adresu URL uloženú v rámci záznamu vo webovom prehliadači predvolenom v systéme Windows a skopírovať používateľské meno, heslo a adresu URL do schránky. Špecifikom oproti iným evidenciám je, že takto skopírované údaje sa zo schránky po 10 sekundách automaticky vymažú, čo ešte viac zvyšuje bezpečnosť uschovania šifrovaných údajov v evidencii. K bezpečnosti uložených záznamov (hesiel) prispieva aj skutočnosť, že pri nečinnosti používateľa 5 minút sa evidencia Správca hesiel automaticky zatvorí.
Evidovanie hesiel v správcovi hesiel má celý rad výhod, ktoré by sme mohli zhrnúť do nasledujúcich bodov:
Ďalšie informácie získate na podstránke Správca hesiel a v príslušných témach Pomocníka OBERON.
Cookie | Dĺžka trvania | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |